Σεμινάρια φωτογραφικής κριτικής

23/03/2013
Πλάτων Ριβέλλης

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα τού Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) διοργανώνει για δεύτερη συνεχή χρονιά σειρά σεμιναρίων με τον τίτλο «Σεμινάρια φωτογραφικής κριτικής» και ομιλητή τον γνωστό φωτογράφο, δάσκαλο και θεωρητικό τής φωτογραφίας Πλάτωνα Ριβέλλη.

Τα σεμινάρια θα διεξαχθούν στις αίθουσες πολλαπλών χρήσεων των θεματικών Μουσείων τού Ιδρύματος.

Το πρόγραμμα των σεμιναρίων είναι το ακόλουθο:

  1. Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης στη Δημητσάνα, 16-17 Μαρτίου 2013
  2. Μουσείο Περιβάλλοντος στη Στυμφαλία, 20-21 Απριλίου 2013
  3. Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας Ν. & Σ.Τσαλαπάτα στον Βόλο, 25-26 Μαΐου 2013
  4. Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας στην Αγία Παρασκευή Λέσβου, 8-9 Ιουνίου 2013
  5. Μουσείο Μαρμαροτεχνίας στον Πύργο Τήνου, 29-30 Ιουνίου 2013
  6. Μουσείο Μετάξης στο Σουφλί, 27-28 Ιουλίου 2013
  7. Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού στη Σπάρτη, 21-22 Σεπτεμβρίου 2013

Το κάθε σεμινάριο είναι αυτοτελές και διαρκεί δώδεκα ώρες (Σάββατο και Κυριακή 11.00-14.00 και 17.00-20.00). Το σεμινάριο περιλαμβάνει συζητήσεις, αναλύσεις, προβολές και κριτική. Η συμμετοχή είναι δωρεάν. Στο σεμινάριο μπορεί να συμμετάσχει οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται για τη φωτογραφία και γενικότερα για τις Τέχνες, άσχετα από ηλικία ή προηγούμενες ειδικές γνώσεις. Οι συμμετέχοντες παρακαλούνται να φέρουν φωτογραφίες τους για κριτική και σχολιασμό. Το προτεινόμενο, αλλά όχι και αποκλειστικό, θέμα των φωτογραφιών είναι "Η καθημερινότητα τού κάθε φωτογράφου". Αν κάποιος δεν έχει φωτογραφίες και πάλι μπορεί να συμμετάσχει.

Παράλληλα με το κάθε σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί και έκθεση φωτογραφιών φωτογράφων-μελών των φωτογραφικών ομάδων γειτονικών προς τα μουσεία πόλεων, η οποία θα εγκαινιάζεται το βράδυ τής Παρασκευής πριν από την ημέρα έναρξης των σεμιναρίων.

Για την εγγραφή στα σεμινάρια οι ενδιαφερόμενοι να αποτείνονται στο ΠΙΟΠ και συγκεκριμένα στον κύριο Κωστή Καλαποθάκη, τηλ. 210-3256928, kalapothakisk@piraeusbank.gr. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Για πληροφορίες σχετικά με τις φωτογραφίες των σεμιναρίων ή των εκθέσεων, αλλά και για άλλες διαδικαστικές λεπτομέρειες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν με τον Πλάτωνα Ριβέλλη (rivellis@otenet.gr).

 

ΠΙΟΠ
Σεμινάρια Φωτογραφικής Κριτικής 2013

Διαδικαστικές λεπτομέρειες

Στόχος και Περιεχόμενο

Στόχος των σεμιναρίων είναι η πρακτική εφαρμογή τής θεωρητικής διδασκαλίας που αναπτύχθηκε στα εισαγωγικά σεμινάρια τής περασμένης χρονιάς και η ανάλυση των καλλιτεχνικών κριτηρίων και επιλογών. Τα σεμινάρια αυτά θα αφορούν την κριτική συζήτηση φωτογραφιών που θα έχουν τραβήξει οι συμμετέχοντες.

Συμμετέχοντες

Τα σεμινάρια μπορούν να παρακολουθήσουν όχι μόνον όσοι πήραν μέρος στα περυσινά εισαγωγικά σεμινάρια (δεδομένου ότι αυτά είναι η οιονεί συνέχεια εκείνων), αλλά και όσοι άλλοι θέλουν, έστω και αν δεν παρακολούθησαν τα πρώτα (δεδομένου ότι το περιεχόμενο των φετινών σεμιναρίων θα είναι αυτοτελές).

Προϋποθέσεις συμμετοχής

Οι συμμετέχοντες θα συμμετάσχουν στα σεμινάρια χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση. Το ΠΙΟΠ καλύπτει το σχετικό κόστος.

Για να "κλείσουν" τη θέση τους θα πρέπει το γρηγορότερο να αποστείλουν mail στον κύριο Κωστή Καλαποθάκη (kalapothakisk [at] piraeusbank [dot] gr, τηλέφωνο 210-3256928) δηλώνοντας την ηλεκτρονική τους διεύθυνση, το τηλέφωνό τους και την επιθυμία τους να συμμετάσχουν σε ένα συγκεκριμένο σεμινάριο.

Σε περίπτωση που διαπιστώσουν αργότερα ότι για οποιονδήποτε λόγο αδυνατούν να παρευρεθούν ή ότι επιθυμούν να συμμετάσχουν σε σεμινάριο άλλου μουσείου, παρακαλώ πολύ να το δηλώσουν το νωρίτερο για να ελευθερώσουν θέσεις για άλλους που πιθανόν να βρίσκονται σε λίστα αναμονής.

Αν κάποιος επιθυμεί να πάρει μέρος σε περισσότερα σεμινάρια, μπορεί να δηλώσει, πέραν τού βασικού σεμιναρίου που προτιμάει, και τα επιπλέον, ώστε να ειδοποιηθεί όταν υπάρξουν θέσεις.

Διάρκεια

Η διάρκεια κάθε σεμιναρίου είναι συνολικά δώδεκα ώρες, από έξι ώρες το Σάββατο και την Κυριακή (11.00-14.00 και 16.00-19.00). Η διάρκεια δηλαδή θα είναι μικρότερη από εκείνη των περυσινών, αφενός για να παραμείνει ελεύθερη η Δευτέρα και αφετέρου επειδή ο συνεχής σχολιασμός φωτογραφιών είναι διαδικασία πιο κουραστική από την απλή προβολή και ανάπτυξη θεωρητικών θεμάτων.

Διαδικασία

α) Οι φωτογραφίες τις οποίες οι συμμετέχοντες θα φέρουν για κριτική θα έχουν ένα συγκεκριμένο αλλά πολύ ευρύ θέμα. Την καθημερινότητα τού φωτογράφου.  Είτε οι φωτογραφίες αυτές υπάρχουν ήδη είτε τραβηχτούν ειδικά για το σεμινάριο θα έχουν ως αντικείμενο  το σπίτι, την οικογένεια, τους φίλους, την πόλη, το περιβάλλον εργασίας και γενικά οτιδήποτε σχετίζεται με τον προσωπικό χώρο και την καθημερινή ζωή. Ένα είδος, δηλαδή, οπτικού ημερολογίου, αλλά με πρόθεση δημιουργική και όχι απλώς αναμνηστική.

β) Δεν υπάρχει αριθμητικός περιορισμός των φωτογραφιών ούτε προς τα πάνω ούτε προς τα κάτω. Δεν ενδείκνυται όμως οι επιλογές να είναι υπερβολικά αυστηρές, διότι είναι πολύ πιθανόν να αποκλειστούν καλές φωτογραφίες, αλλά ούτε και υπερβολικά χαλαρές, διότι οι πολλές αδύναμες φωτογραφίες μπορεί να συμπαρασύρουν τις υπόλοιπες καλύτερες.

γ) Θα γίνει προσπάθεια να σχολιαστεί η δουλειά όλων των φωτογράφων. Είναι όμως πιθανόν να μην επαρκεί ο χρόνος. Ό,τι όμως και να γίνει οι επιλογές τούνδιδάσκοντος θα γνωστοποιηθούν, έστω μέσω mail, μετά το πέρας τού σεμιναρίου. Πρέπει όμως όλοι να γνωρίζουν ότι θα ωφεληθούν περισσότερο από τις συζητήσεις που θα αφορούν τις φωτογραφίες των άλλων παρά τις δικές τους, δεδομένου ότι όταν η συζήτηση αφορά τις δικές τους, δεν έχουν συχνά την ψυχραιμία και τη διαύγεια να αντιληφθούν τα σχετικά σχόλια.

δ) Θα ήταν χρήσιμο, διότι θα εξοικονομηθεί χρόνος και θα οργανωθεί καλύτερα το σεμινάριο, να αποστείλουν οι συμμετέχοντες τις φωτογραφίες τους πριν από την έναρξη τού κάθε σεμιναρίου. Γι' αυτό όλοι όσοι συμμετάσχουν να αποστείλουν ο καθένας, πριν από την έναρξη τού σεμιναρίου, ένα CD που να περιέχει τις προς συζήτηση φωτογραφίες τους.

ε) Η ανάλυση των φωτογραφιών στο CD να είναι περίπου στα 1.000 pixels για την οριζόντια διάσταση (και τις οριζόντιες φωτογραφίες) και στα 700 για την κάθετη (και τις κάθετες φωτογραφίες). Πάνω στο CD με μαρκαδόρο να είναι γραμμένο το όνομά και η ένδειξη: "Φωτογραφίες σεμιναρίου για το μουσείο....(αναγραφή τού μουσείου όπου θα γίνει το σεμινάριο)". Μέσα στο CD να είναι γραμμένα τα πλήρη στοιχεία τού φωτογράφου, για να μπορέσω να επικοινωνήσω μαζί του αν χρειαστεί (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο, ηλεκτρονική διεύθυνση). Η αποστολή θα γίνει στο όνομα και στη διεύθυνση  "Ανδρέας Σχοινάς, Τσακάλωφ 44, Αθήνα, 10673".

ΠΡΟΣΟΧΗ

Αν κάποιος δεν έχει φωτογραφίες με το προτεινόμενο θέμα, ή δεν μπορεί ή δεν προλαβαίνει να τραβήξει, μπορεί να φέρει άλλες δικές του φωτογραφίες με οποιοδήποτε θέμα.

Και αν κάποιος δεν θέλει να υποβάλει φωτογραφίες του για σχολιασμό, και πάλι θα ωφεληθεί παρακολουθώντας την κριτική πάνω στις φωτογραφίες των υπολοίπων.

 

ΠΙΟΠ
Εκθέσεις Φωτογραφίας 2013

Διαδικαστικές λεπτομέρειες

 

Περιεχόμενο

Οι εκθέσεις θα είναι ομαδικές και θα αποτελούνται από φωτογραφίες φωτογράφων-μελών των φωτογραφικών ομάδων (λεσχών, σωματείων κλπ) τής πόλης όπου βρίσκεται το κάθε μουσείο, ή έστω και γειτονικών προς αυτήν πόλεων, ασχέτως θέματος.

Επιλογή φωτογραφιών

Η επιλογή των φωτογραφιών που θα εκτεθούν  θα γίνει από τον Πλάτωνα Ριβέλλη με απολύτως φωτογραφικά κριτήρια και με γνώμονα την επιθυμία του να συμμετάσχει ο κατά το δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός φωτογράφων, αλλά και με τον πρόσθετο και ακόμα αυστηρότερο γνώμονα, οι φωτογραφίες που θα εκτεθούν να παρουσιάζουν καλλιτεχνικό φωτογραφικό ενδιαφέρον.

Διαδικασία

α) Οι υπεύθυνοι και τα μέλη των φωτογραφικών ομάδων μπορούν να επικοινωνήσουν με τον επιμελητή για περισσότερες πληροφορίες (rivellis [at] otenet [dot] gr).

β) Οι ενδιαφερόμενοι φωτογράφοι-μέλη των φωτογραφικών ομάδων θα αποστείλουν τις υποψήφιες φωτογραφίες τους με ένα CD. Σε περίπτωση που ο φωτογράφος προτίθεται να πάρει μέρος και στο Σεμινάριο Φωτογραφικής Κριτικής, θα αποστείλει ξεχωριστό CD για την έκθεση, ακόμα και αν οι φωτογραφίες συμπίπτουν.

γ) Η ανάλυση των φωτογραφιών στο CD να είναι περίπου στα 1.000 pixels για την οριζόντια διάσταση (και τις οριζόντιες φωτογραφίες) και στα 700 για την κάθετη (και τις κάθετες φωτογραφίες). Πάνω στο CD με μαρκαδόρο να είναι γραμμένο το όνομα τού φωτογράφου και η ένδειξη: "Φωτογραφίες έκθεσης για το μουσείο....(αναγραφή τού μουσείου όπου θα γίνει η έκθεση)". Μέσα στο CDνα είναι γραμμένα τα πλήρη στοιχεία τού φωτογράφου, για να μπορέσω να επικοινωνήσω μαζί του αν χρειαστεί (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο, ηλεκτρονική διεύθυνση). Η αποστολή θα γίνει στο όνομα και στη διεύθυνση  "Ανδρέας Σχοινάς, Τσακάλωφ 44, Αθήνα, 10673".

γ) Οι εκθέσεις ανά μουσείο θα εγκαινιαστούν τις παρακάτω ημερομηνίες, που θα είναι πάντοτε η Παρασκευή που θα προηγείται των αντίστοιχων σεμιναρίων:

  1. Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης στη Δημητσάνα, 15 Μαρτίου
  2. Μουσείο Περιβάλλοντος στη Στυμφαλία, 19 Απριλίου
  3. Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας Ν. & Σ. Τσαλαπάτα στον Βόλο, 24 Μαΐου
  4. Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας στην Αγία Παρασκευή Λέσβου, 7 Ιουνίου
  5. Μουσείο Μαρμαροτεχνίας στον Πύργο Τήνου, 28 Ιουνίου
  6. Μουσείο Μετάξης στο Σουφλί, 26 Ιουλίου
  7. Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού στη Σπάρτη, 20 Σεπτεμβρίου

δ) Οι επιλεγμένες φωτογραφίες που θα εκτεθούν θα πρέπει να έχουν διαστάσεις Α2 ή Α3+ (δηλ. περίπου 42Χ60 ή 33Χ48 εκ.). Να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα των εκτυπώσεων. Αν οι φωτογράφοι δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις, ας εμπιστευτούν τις φωτογραφίες τους σε επαγγελματικό εργαστήριο. Οι τυπωμένες φωτογραφίες θα παραδοθούν (ή θα αποσταλούν) από τους ενδιαφερόμενους φωτογράφους στο κάθε μουσείο το αργότερο 15 μέρες πριν από τα εγκαίνια τής έκθεσης. Πίσω από κάθε φωτογραφία θα αναγράφεται το ονοματεπώνυμο τού φωτογράφου και η ομάδα τής οποίας είναι μέλος. Οι φωτογραφίες θα επικολληθούν στα πανέλα των εκθεσιακών χώρων με μπλου-τακ, εκτός και αν η κάθε τοπική ομάδα (σε συνεννόηση μαζί μου) αναλάβει το κόστος και την ευθύνη πλαισίωσής τους με μια απλή -και όμοια για όλες τις φωτογραφίες- κορνίζα. Δηλαδή, είτε όλες οι φωτογραφίες θα έχουν κορνίζα, είτε καμία. Οι φωτογράφοι θα μπορούν να παραλάβουν από τα Μουσεία τις φωτογραφίες τους μετά το πέρας κάθε έκθεσης, αλλά το Ίδρυμα και τα Μουσεία δεν θα φέρουν καμία ευθύνη για πιθανή απώλεια ή καταστροφή τους. Η διάρκεια των εκθέσεων θα είναι περίπου ένας μήνας.